دوست عزیزی پرسیده اند که:
«سلام
امکان دارد کمی در مورد سایر مسائل مربوط به کتابخانه بنویسید؟ مسائلی مانند نظافت کتابخانه، تامین امنیت و شیوه خرید.
راستی آن جا اگر عضوی کتابی را پاره کند مراحل وجینشان مثل ماست؟ اصلا آنها پروسه عریض و طویلی به نام ثبت کتاب مثل آن چه که ما در کتابخانه های خودمان داریم، دارند؟خواندن تجربه های شما و مواردی که با چشم خودتان دیده اید برای من ملموس تر است.»
پاسخ:
نظافت کتابخانه هر روز قبل از شروع به کار کتابخانه در ساعت ۹ صبح انجام می گیرد. من تقریبا هیچ وقت ندیدم که چطور نظافت می کننُد اما جاروی برقی خودکششی را دیده ام که گویا نظافتچی روی آن می نشیند و برای جارو کردن کف مفروش به موکت کتابخانه، هر روز کلی سواری می کند! موکت و محیط کتابخانه را در عکس های این پست می توانید ببینید.
دستشویی ها همیشه تمیز هستند. توالت ها همیشه دستمال رول دارند. صابون مایع و حوله کاغذی هم همیشه وجود دارد، اما گاهی دیده می شود که سطل زباله پر شده است . کاربران محترم کتابخانه حوله کاغذی های استفاده شده را روی زمین انداخته اند، یا توالت را مثل یک شهروند خوب استفاده نکرده اند. قبلا مطلبی درباره دستشویی کتابخانه ما نوشته ام.
وجود دوربین های مداربسته دیگر در خیلی کشورها، از جمله ایران، عادی شده است. تمامی بخش های کتابخانه با دوربین مانیتور می شود. باتوجه به این که کتابخانه ما کوچک است، هر روز فقط یک نگهبان در آن مستقر می شود. میز نگهبان در داخل و نزدیک در ورودی کتابخانه قرار دارد. روی میز او پنج مانیتور هست که در آنها تمام کتابخانه دیده می شود. نگهبان وظیفه دارد هر روز کتابخانه را باز کند و شبها به عنوان آخرین نفر از آن خارج شود و درها را ببندد و سیستم آلارم را فعال کند. نگهبان شبها در کتابخانه نمی ماند. در طول روز هم گاهی اوقات چرخی در کتابخانه می زند و با کارمندان و حتی کاربران خوش و بش می کند.
نکته جالب توجه این است که ساختمان کتابخانه مجهز به چند در خروج اضطراری است که به خوبی کار می کنند و آنها را مثل کتابخانه ملی ایران از ترس دزدی منابع، قفل نکرده اند یا جوشکاری نکرده اند!
با سیستم خرید کتابخانه مان چندان آشنا نیستم. هفته ای دو یا سه بار 7-8 کارتن کتاب دریافت می کنیم. کتابها ابتدا به طبقه سوم که واحد اداری و همچنین سازماندهی است، منتقل می شود. ابتدا کتابها ثبت می شوند. سپس در منابع گوناگون، که از همه مهمتر از آنها OCLC است، جستجو می شوند و رکورد آنها را ایزو می گیرند و وارد نرم افزار کتابخانه می کنند. ما از نظام رده بندی دیویی استفاده می کنیم. همه این ها توسط دو نفر انجام می شود. این افراد در مواقعی که کتاب جدید ندارند، در قسمتهای دیگر کتابخانه کار می کنند. اغلب کارمندان کتابخانه همین طور هستند.
در کتابخانه ما همه باید در انتقال کتابها کمک کنند. چندی پیش تالار جدیدی به قفسه مجهز شد و قرار شد کتابهای تالار مجاور به آنجا منتقل شود. همه کارمندان در انتقال شرکت کردند و هریک بخشی از کتابها را با تراکهای بزرگ و سنگین انتقال دادند. در بین کارمندان، خانم هایی با 60 یا حتی 65 سال سن هستند، آنها هم سهم خود را با همان تراک ها انجام دادند. دلم برایشان می سوخت چون به نظر می رسید با تمام وجود دارند زور می زنند تا تراک پر از کتاب را جابه جا کنند، در حالی که حتی تراک خالی هم برایشان سنگین بود. آنها حتی یک بار هم غر نمی زدند و شکایت نمی کردند. یاد آبدارچی خودمان در کتابخانه ملی افتادم که چند سال پیش دائما از سنگینی کارش شکایت می کرد در حالی که هم ترالی او خیلی راحت و روان و سبک بود، و هم بیشتر ساعات روز را در آبدارخانه می نشست و به کارهای خودش می رسید! آن قدر ناشکری کرد و قدر شغلش را ندانست تا اخراجش کردند.
اینجا هم اگر عضوی کتابی را پاره کند باید غرامت پرداخت کند. اگر کتاب را دیر تحویل دهد باید غرامت اندکی در حد روزی 25 سنت پرداخت کند. اما به طور کلی مردم این دیار از کودکی با کتاب و کتابخانه مانوس هستند و زندگی شان با آن عجین شده است، بنابراین نحوه رفتار با کتاب را خوب می دانند و به ندرت به آن صدمه می زنند.
من نمی دانم مراحل وجین کتابخانه های ما در ایران چطور است و با آنچه که به طور تئوری خوانده ایم چقدر مطابقت دارد. کتابخانه ملی هم اصولا وجین ندارد که با آن آشنا شوم. در طول مدت خدمتم در آن کتابخانه در آمریکا هم به موعد وجینشان برنخوردم تا بدانم چگونه است.
از طرح سوالتان متشکرم. امیدوارم این توضیح مختصر به کارتان بیاید.